Mange bedrifter har spørsmål i forbindelse med koronautbruddet.
På denne siden vil du finne oppdatert informasjon fra Nærings- og fiskeridepartementet.
Når det gjelder kompensasjonsordningen så er det pr d.d. følgende som gjelder:
Ordningen skal forvaltes av Brønnøysundregistrene. Det arbeides med å opprette en portal med informasjon om ordningen og lenke til søknadsskjema i Altinn.
Søknadsportalen vil åpne i januar 2021. Søknad for de to første periodene, dvs. september/oktober og november/desember skal sendes i januar 2021. Søknad for januar og februar skal sendes i mars 2021.
Hvor lang tid tar det før min bedrift kan få utbetalt støtte?
Søknader vil behandles så raskt mulig. Ordningen i Skatteetaten var basert på automatisk saksbehandling og stor grad av etterkontroll. Nå legges det i større grad opp til at seriøsitetsvurdering og kontroll vil bli gjort før utbetaling. Å gjøre en stor del av kontrollarbeidet i forkant vil bidra til å redusere risiko for misbruk og redusere omfang av justerte utbetalinger og tilbakebetalinger i etterkant.
Det legges derfor opp til å stille krav om at hver søknad skal bekreftes av revisor eller autorisert regnskapsfører før den sendes inn.